3D-друк: бізнес для бізнесу #3 | Raiffeisen Bank Aval 3D-друк: бізнес для бізнесу #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
3D-друк: бізнес для бізнесу #13 | Raiffeisen Bank Aval 3D-друк: бізнес для бізнесу #14 | Raiffeisen Bank Aval 3D-друк: бізнес для бізнесу #15 | Raiffeisen Bank Aval 3D-друк: бізнес для бізнесу #16 | Raiffeisen Bank Aval 3D-друк: бізнес для бізнесу #17 | Raiffeisen Bank Aval 3D-друк: бізнес для бізнесу #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
12 Серпня 2019

3D-друк: бізнес для бізнесу

ЗD-технології все глибше проникають в різні сфери нашого життя. Вісім років тому в Україні з’явилися перші 3D-принтери. Тоді це була дивина, сьогодні – звична річ для багатьох бізнесів. Про особливості 3D-принтерів та об`ємного друку, а також сфери його застосування розповідає засновник компанії 3DEON Олександр Чумак.

Перші 3D-принтери в Україні з`явилися у 2011-2012 роках. Спочатку їх купували приватні особи, щоб друкувати для власних потреб. Але з часом це став окремий бізнес-сегмент, що сформував нову бізнес-нішу, яка, до речі, досі практично неосвоєна.

3D-вектори

Бізнес з 3D-принтінгу можна поділити на три сегменти: власне 3D-друк, продаж 3D-принтерів та виробництво 3D-принтерів.

Продаж 3D-принтерів

Перші інтернет-магазини з продажу 3D-принтерів з`явилися в Україні у 2012-2013 роках. З року в рік цей бізнес-напрямок розвивався. Щоправда, агресивної експансії ринку не відбулося. Сьогодні близько 10 компаній займаються продажем та обслуговуванням такої техніки. Є ще кілька десятків дрібних дилерів, які або перепродають принтери, придбані у більш потужних конкурентів, або ж які запустили простенький сайт та чекають замовлень, щоб організувати доставку з Китаю.

3D-друк

3D-друком займається все більше компаній. І не дивно. Ця послуга є досить рентабельною. «Маржа тих, хто друкує в домашніх умовах, становить 200-300%, а великих фірм – 500-600%. Окрім того, вони надають послуги з 3D-моделювання та сканування об`єктів на спеціальному 3D-сканері, – пояснює Олександр Чумак. – Щоправда, 3D-сканерів в Україні небагато, тому що коштує такий пристрій чимало – від 3 тис. доларів. На них можна сканувати як невеличкі об`єкти, так і деталі для авто, устаткування, крупногабаритні об’єкти площею 2 кв. м».

За словами засновника 3DEON, 3D-друком займаються щонайменше 50 фірм по всій Україні та 100-150 приватних осіб. Більшість з них локалізована в Києві, Одесі та Харкові.

Виробництво 3D-принтерів

«Виробництвом 3D-принтерів в Україні займаються з півдесятка фірм. Більшість із них є лідерами ринку і розташовані в Києві. Спочатку потрібно розробити прототип. На цьому етапі залучаються інженери, які зможуть спроектувати та сконструювати модель. Цей процес займає 3-6 місяців. Потім готовий прототип проходить тестування і після успішного завершення запускається в серійне виробництво. Інвестиції в розробку прототипу становлять 3-6 тисяч доларів, а в запуск серійного виробництва – від 10 тисяч доларів. Незважаючи на те, що 3DEON – ще досить молода компанія, ми вже встигли розробити та почати продаж 2 моделей 3D-принтерів», – зазначає Олександр Чумак.

Про фінанси

Наш співрозмовник розповідає, що найменшим є поріг входу в бізнес із 3D-друку. Для цього знадобиться стартовий капітал від 10 тис. доларів, щоб закупити достатню кількість принтерів, витратних матеріалів, зняти офіс та запустити рекламу. А от для запуску компанії з продажу 3D-принтерів знадобиться вдвічі більше коштів – від 20 тис. доларів.

«Я раджу починати з китайських та українських принтерів, оскільки вони в нашій країні найпопулярніші, та й ціна/якість у них оптимальні. Такі пристрої коштують від 300 до 1,5 тис. доларів, – пояснює Олександр. – Американські та європейські аналоги дорожчі – від 2 до 4-5 тис. доларів. Та й працюють, в основному, лише на пластику власного бренда. А він недешевий. А от українські та китайські аналоги – на пластику будь-якого бренда. Та й друкують практично так само, як більш дорогі європейські чи американські аналоги».

3D-принтери бувають кількох видів, залежно від матеріалу, що використовується для друку: пластикові, фотополімерні, металеві та кондитерські.

Пластикові 3D-принтери

Це найбільш давній та поширений вид принтерів. Для друку використовуються різні види пластику. Область друку в них від 10х10х10 см до 40х40х40 см. Є також і крупногабаритні принтери, що друкують вироби 1х1х1 м. Якщо потрібно надрукувати модель більшого розміру, тоді її роздруковують частинами, а потім склеюють спеціальним клеєм, шліфують та фарбують. Тож жодних стиків та швів на готовому виробі не видно.

Плюси 3D-друку пластиком

  • Велика кількість видів і кольорів пластику українського (наразі є 3 вітчизняних виробники пластику) та китайського виробництва, який можна використовувати для друку.
  • Невисока собівартість друку.
  • Велика кількість різноманітних 3D-моделей, які можна безкоштовно завантажити з інтернету.
  • Можливість друкувати двоколірні вироби.

Мінуси 3D-друку пластиком

  • Повільність друку. До прикладу, виріб вагою 100 г друкується в середньому 15-20 годин, модель морозива на паличці (оригінального розміру) – 5-6 годин. Тож щоб налагодити системний бізнес із 3D-друку, потрібно мати 5-6 принтерів.
  • Відсутність в Україні кольорового друку пластиком. Хоча такі принтери в світі існують, та коштують вони від 5 тис. доларів. Відповідно, і сам друк буде дорогим.

Фотополімерні 3D-принтери

Такі принтери друкують із рідкого фотополімеру. Вони в Україні менш поширені, ніж пластикові, та останнім часом попит на них зростає. Друк із фотополімеру найчастіше замовляють стоматологічні клініки (виготовлення зубних коронок тощо) та ювеліри (використовують для виготовлення заготовок та прототипів обручок і ювелірних прикрас). Також на цих принтерах можна виготовляти протези.

3D-принтери по металу

«Це новий сегмент. В Україні лише одна фірма випустила такий принтер. Слід зазначити, що вони є дуже дорогими. Коштують від 100 тис. доларів, та й область друку там маленька: 10х10х10 см. Такі принтери зазвичай купують крупні виробничі підприємства, щоб друкувати на них прототипи деталей», – розповідає засновник 3DEON.

Харчові 3D-принтери

«В Україні є лише один виробник таких принтерів. Щоправда, зовні його дітище має не дуже привабливий вигляд, але працює добре. Свій принтер українські колеги представляли навіть на спеціалізованій виставці у Лас-Вегасі. Матеріалом для харчових принтерів є різні наповнювачі, які можна виготовити і вдома, а також шоколад. Вартість такого принтера – від 40 тис. грн. Наразі вони не мають широкого попиту в Україні. Можливо через те, що про них мало хто знає. І виробникові потрібно більше інвестувати в маркетинг. Переконаний, що з часом попит на такі принтери серед кондитерів, представників HORECA зростатиме», – прогнозує Олександр Чумак.

Будівельні 3D-принтери

Потроху виходять на ринок, та поки що не в Україні. Матеріалом для них є цемент з різноманітними домішками. На такому принтері за 3-4 дні можна видрукувати симпатичний будиночок на 24 кв. м (6х8 м) висотою до 4 м разом із дахом.

«Наразі ніша будівельних 3D-принтерів активно розвивається. Для них розробляють нові екологічні матеріали. Від інших 3D-принтерів вони відрізняються лише габаритами – саме вони визначають площу друку. Коштують від 100 тис. доларів. На них можна «друкувати» як елементи декору для саду, парку, ланшафтного дизайну, так і невеличкі будиночки, які можна буде здавати в оренду для відпочинку», – розповідає про бізнес-можливості будівельного друку Олександр.

3D-друк для бізнесу

Перспектива у 3D-принтінгу, як і у самого бізнесу з виготовлення та продажу принтерів, велика.

Олександр Чумак перераховує сфери, де сьогодні активно використовують 3D-друк: «У мене купували принтери різні університети. Так, медуніверситет придбав його для моделювання та друку різних органів, які використовуються як наочність на лекціях та практичних заняттях. Інститут фізики – для друку корпусів для приладів, які вони розробляють. В Інституті хімії його використовують для виготовлення нових розхідних композитних матеріалів для цих самих 3D-принтерів. Тут придумують нові види пластику, які можуть бути міцнішими, сильнішими ніж ті, які наразі є на ринку».

«Деякі майстерні з ремонту побутової техніки, сервісні центри друкують на них деталі до техніки. Також на 3D-принтерах можна друкувати невеликі пластикові деталі для машин, значки тощо. Рекламні компанії активно друкують елементи рекламних конструкцій, унікальну сувенірну продукцію тощо, а продакшнстудії – реквізити для відеороликів», – перелічує Олександр Чумак.

Наш співрозмовник переконаний, що попит на 3D-друк набиратиме більших розмахів, оскільки з кожним роком 3D-принтери стають незамінними для різних галузей та полегшують роботу в різних сферах діяльності.