Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака #3 | Raiffeisen Bank Aval Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака #13 | Raiffeisen Bank Aval Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака #14 | Raiffeisen Bank Aval Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака #15 | Raiffeisen Bank Aval Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака #16 | Raiffeisen Bank Aval Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака #17 | Raiffeisen Bank Aval Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
23 Вересня 2019

Ріх: інтерактив на поверхні рюкзака

Українські стартапери розробили перший у світі інтерактивний рюкзак, на поверхню якого можна виводити картинки, анімацію, віджети та навіть грати в ігри. Цей винахід отримав назву Ріх і зібрав 150 тис. доларів на Kickstarter. Він став настільки фановим та популярним продуктом, що вже з`явилися перші китайські підробки. Про всі тонкощі його створення та розвитку розповідає СЕО проекту Маргарита Рімек.

«Ця ідея народилася наприкінці 2016 року. Саме тоді ми з партнерами зрозуміли, що в людей обмежені можливості самовираження та транслювання соціуму своїх почуттів, емоцій, уподобань. Тож вирішили створити інтерактивний рюкзак, щоб кожен зміг за кілька секунд змінити свій зовнішній образ», – розповідає Маргарита Рімек. До цього в команди вже був досвід спільного стартапу – розробка «розумного» нашийника для домашніх улюбленців. Та, на жаль, він так і не побачив світ, оскільки конкуренти випустили подібний продукт на ринок трохи раніше.

Від прототипу до ринкової моделі

СЕО проекту Pix розказує, що перший прототип інтерактивного рюкзака вони збирали вручну. Його презентація відбулася на DIY Lab – це некомерційна лабораторія, що підтримує молодих винахідників. Задум сподобався, і організація виділила тисячу доларів для створення прообразу виробу.

«Нашим першим прототипом був мішкуватий клітчастий рюкзак, придбаний за 100 грн на базарі. Вирізавши в тканині дірку, ми вклеїли в отвір екранчик з пластикових пікселів, які були нерівні та ще й, як на зло, постійно відпадали. Наплічник був безформним та важким, – згадує Маргарита. – Та після 15-го зразка нас осінило: потрібно інтегрувати екран всередину рюкзака, під тканину».

Протягом першого року засновники інвестували в стартап 10 тис. доларів власних коштів. Потім залучили інвестиції від двох бізнес-ангелів.

Знайти свою ціль

Щоб продукт успішно продавався, потрібно розуміти, хто його цільова аудиторія. Попервах засновники Pix гадали, що їхній винахід буде цікавий дітям. Та, як виявилося, помилялися.

«Протягом першого року ми з не надто привабливим прототипом відвідали 6-7 виставок в Україні. На наших стендах завжди було багато людей – і дорослих, і дітей. Ми прискіпливо «збирали» зворотній зв’язок та спостерігали за тим, хто найбільше цікавиться рюкзаком і готовий придбати навіть наш непривабливий виріб. Так нам вдалося «калібрувати» свою цільову аудиторію: це молодий та амбітний хлопець, старший 25 років. Любить гаджети, інновації та не соромиться заявити про себе», – пояснила Маргарита Рімек.

Краудфандингові інвестиції

Маючи портрет своєї аудиторії, засновники Ріх вирішили вийти з інтерактивним рюкзаком на краудфандингову платформу Kickstarter. На це було кілька причин:

  • Тут можна зібрати кошти на виробництво, не залучаючи інвестицій та без кредитування в банку;
  • Kickstarter – хороший інструмент для тестування ідеї, просування та PR продукту;
  • Велика кількість беккерів («інвесторів») на цьому майданчику – представники цільової аудиторії Pix.

Наша співрозмовниця розповідає, що до запуску кампанії на Kickstarter команда готувалася близько трьох місяців, не рахуючи створення самого «золотого» зразка наплічника. Вони ретельно налаштовувалися на виведення продукту на майданчик, бо розуміли, що там надають перевагу лише інноваційним розробкам, яких ще немає на ринку. Тож потрібно було зробити все якнайкраще, щоб інтерактивний рюкзак знайшов аудиторію. Протягом першого місяця знімали лайфстайл та продакт-відео. Ще місяць займалися брендингом сторінки, копірайтом, юридичними питаннями, попереднім запуском, рекламою.

«Ще до запуску на Kickstarter ми почали активно працювати з іноземними блогерами та медіа. Розіслали їм понад півсотні прототипів ілюмінованих рюкзаків. Половину – блогерам та медіа, решту – тестерам та агентам впливу в Instagram. Найбільший ефект для просування виробу мали огляди на YouTube. Всі вони були безкоштовними. Наш Ріх зробив свою справу», – радіє Маргарита.

За перші два дні Ріх зібрав на Kickstarter 35 тис. доларів. Загалом же кампанія тривала 45 днів. За цей час було зібрано близько 150 тис. доларів та отримано передзамовлень на майже шістсот рюкзаків.

Після завершення кампанії на Kickstarter проект запустили ще на одному краудфандинговому майданчику Indiegogo, орієнтованому на Європу та Азію. Там зібрали понад 338 тис. доларів від 1200 беккерів.

Фішки інтерактивного Ріх

«Ми спробували створити не просто рюкзак з екраном, а саме зручний міський наплічник, який можна використовувати щодня. Він не боїться дощу, гнучкий та легкий – важить усього 900 г. Бо ж, незважаючи на інтерактивність, має виконувати свою основну функцію – бути зручним. У ньому є всі основні відділення: для паперу, блокнота, ручок, різноманітних дротів-зарядок, ключниця, а також сховане «анти-крадій»-відділення для ноутбука, гаманця та документів. Воно виведене під спину власника. Об`єм виробу – 27 літрів, тривалість роботи екрана – до 12 годин на батарейках потужністю 20,000 mAh, – пояснює співзасновниця Ріх. – На сам рюкзак можна вивести картинки та анімацію з галереї в застосунку яку ми постійно оновлюємо, віджети (час, таймер тощо) та навіть грати в ігри, використовуючи телефон як джойстик. Ще одна родзинка: користувачі можуть створювати власні картинки та анімацію в редакторі застосунку».

Коштує інтерактивний рюкзак Ріх 259 доларів. Як пояснила співзасновниця компанії, їхній продукт націлений на США, Європу та Азію. В Україні також є інтерес до рюкзаків, але він досить нішевий. Тож продажі тут становлять усього кілька відсотків від загального показника. Маргарита Рімек також зазначила, що натепер в Україні намагаються продавати китайські підробки, але у компанії є зареєстрований патент, тож вона веде невпинну боротьбу з продажем контрафакту.

Тонкощі реєстрації та виробництва

Ріх є яскравим прикладом того, як вітчизняний стартап може стати бізнесом з міжнародним корінням. Наша співрозмовниця розповіла про це більш детально: «Сам Ріх ми вирішили реєструвати не в Україні, а в США. Залучити зарубіжних інвесторів значно простіше на американський чи європейський проект».

Зареєструвати проект у США допомагав спеціаліст, що знається на цьому питанні. Його послуги коштували тисячу доларів. Рахунок в американському банку відкривали самостійно. Для цього був потрібен лише номер соціального страхування. Маргарита мала такий документ, оскільки раніше працювала у Сполучених Штатах.

Виготовляти рюкзаки в Україні також не стали з кількох причини: більшість компонентів надходили з Китаю, що впливало на логістичний процес. Оскільки нерідко бували випадки, коли товар застрягав на кордоні на місяць, що унеможливлювало процес планування виробництва, масовий пошив рюкзаків вирішили налагодити у Китаї. Тим паче, що це вдвічі дешевше.

До пошуку підрядника підійшли дуже прискіпливо. Спочатку зв’язалися з десятками фабрик. Хтось відповідав швидко і оперативно відшивав зразки продукції. Інші з фідбеком не квапилися. У листопаді 2018 року команда на місяць прилетіла до Китаю, щоб відвідати 10 фабрик, на яких зупинили свій вибір. Остаточно віддали перевагу двом із них вони пропонували вигіднішу ціну виробництва, доставки та найкращі терміни.

Маргарита Рімек наголошує, що для запуску виробництва в Китаї потрібно лише отримати сертифікат на продукцію та знайти логістичного агента, який подбає про доставку товару.

Масове виробництво Ріх запустили в січні 2019-го. Трохи більше ніж за півроку продали 4 тис. інтерактивних рюкзаків по всьому світу. В планах – до кінця року перетнути позначку 11 тис. одиниць.

Командне питання

«На старті команда стартапу складалася з трьох осіб, які «закривали» усі питання, включно з маркетингом та рекламою. Так він працював рік. Згодом до Ріх доєднався дизайнер, який допоміг створити ідеальний продукт, – з теплою посмішкою згадує Маргарита. – Тепер у команді нас вісім, але третина колективу не працює в офісі».

Раз на тиждень вони збираються всі разом, щоб обговорити актуальні питання та спланувати подальші дії.

За словами співрозмовниці, в стартапі будувати плани на довгострокову перспективу дуже важко. Постійно доводиться щось коригувати, обирати шляхи, якы є найкращими на даний момент. Та команда натхненна працювати і розвивати свій продукт.