Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними #3 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними #13 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними #14 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними #15 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними #16 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними #17 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
14 Травня 2020

Законодавчі зміни: чи стануть публічні закупівлі більш прозорими та ефективними

У вересні минулого року Верховна Рада прийняла низку змін до Закону України «Про публічні закупівлі». 19 квітня 2020 року вони набрали чинності. Керуючий партнер юридичної фірми «Антіка», д.ю.н. Олексій Кот проаналізував зміни та новації, що очікують учасників та замовників процедур закупівлі.

В новій редакції Закону урядовці передбачили низку нововведень, що суттєво вплинуть на процедури, звичні для всіх учасників публічних закупівель. Розглянемо ключові з них.

Зменшено допорогові закупівлі з 200 тис. грн до 50 тис. грн

Ще одна новація – віднині замовник має публікувати на сайті ProZorro інформацію про укладені договори, незалежно від їх суми. Раніше, якщо сума угоди становила менше 50 тис. грн, такий звіт не вимагали.

Спрощено процедуру для закупівель вартістю від 50 тис. грн до 200 тис. грн

Ключовою особливістю процедури є зменшений строк закупівлі: оголошення публікується за 6 робочих днів до дати подачі пропозицій. А для закупівель менше 50 тис. грн створюється система електронного каталогу – фактичних цінових пропозицій компаній на різні товари, які замовник може використовувати при закупівлі.

Торги з обмеженою кількістю учасників. 

Це нова процедура закупівлі. Вона фактично дублює двоетапну процедуру, добре відому з процедур закупівлі міжнародних донорів. На першому етапі здійснюють кваліфікаційний відбір учасників закупівлі. Слід зазначити, щоб процедура відбулася, свої пропозиції мають подати щонайменше чотири учасники. До другого етапу має бути допущено не менше трьох учасників, які пройшли кваліфікацію на першому етапі. Й лише після цього може проводитися власне закупівля за процедурою відкритих торгів.

Важливі нововведення стосуються також і самої процедури відкритих торгів. Віднині замовники можуть використовувати новий додатковий критерій – фінансову спроможність учасників. При цьому мінімальний розмір не може бути більшим очікуваної вартості самої закупівлі.

Можливість усунення незначних недоліків в тендерній пропозиції переможця закупівлі.

Це надзвичайно важлива новація. Оскільки тепер у переможця є 24 години з дати оголошення результатів, щоб виправити незначні недоліки. А це означає, що тепер замовник більше не зможе відхиляти учасників на формальних підставах, на кшталт відсутності окремих сторінок документів чи наявності помилок у поданій пропозиції.

Введено новий термін – «аномально низька ціна закупівлі». 

У випадку, якщо ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону є меншою на 40% і більшою від середньоарифметичного значення ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30% і більшою від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону, система автоматично позначає ціну учасника як аномально низьку. У такому разі учасник обов’язково має надати обґрунтування своєї ціни, а замовник має відхилити пропозицію переможця, якщо таке обґрунтування не зможе підтвердити реальність наданої цінової пропозиції.

Введено додаткові умови для відхилення пропозиції учасника.

Підставами для відхилення пропозиції учасника може стати наявність заборгованості зі сплати податків та зборів, а також негативний досвід роботи з ним протягом останніх трьох років.

Аналізуючи зміни до Закону України «Про публічні закупівлі», варто зазначити, що загалом вони є позитивними, оскільки мають на меті підвищення рівня контролю і прозорості процедури закупівель та усунення низки існуючих критичних проблем, які широко використовувались раніше для зловживань. Попри це, щоб з упевненістю говорити про доцільність та ефективність нових процедур, має пройти певний час, який дасть можливість перевірити їх дієвість на практиці.