Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців #3 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців #13 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців #14 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців #15 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців #16 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців #17 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
27 Листопада 2020

Бізнес-освіта для дітей: нова ніша для підприємців

Підприємництву можна вчитися з дитинства. Ми поспілкувались з гравцями ринку дитячих бізнес-шкіл про перспективність ніші і про те, що потрібно для старту.


Основна мета бізнес-освіти для дітей – якомога раніше і краще розкрити їхній потенціал, дати їм не тільки основи фінансової грамотності, економіки і бізнесу, але й насамперед розвинути в них комплекс м'яких навичок, які дозволять розібратися в собі, в своїх талантах, суперсилах, в тому, що їм подобається і ким би вони хотіли стати.


Чим раніше дитина розкриє свій потенціал, тим швидше стане цілісною, успішною і щасливою особистістю. А починати розвивати в ній підприємницькі навички можна вже з 6-7 років. Бізнес-освіту наразі прийнято вважати складовою повноцінної освіти дитини.


Бізнес-освіта для підростаючого покоління – послуга досить унікальна на ринку України, зазначає Маріанна Луців, власниця бізнес-школи для дітей і підлітків MiniBoss Business School Kyiv (GULLIVER). «Коридор цін залежить від якості та системності підходу і знаходиться в рамках 100-300 доларів на місяць». Вартість підприємницького курсу в Youth Flow Academy складає 4-6 тис. грн на місяць. В MBA Kids International навчання на річній програмі коштує від 2 до 6 тис. грн, залежно від віку дитини. Тетяна Патокова, засновниця і директор Школи бізнесу та розвитку для підлітків Start Now, зазначила, що «намагається залишатися в ціновій категорії, яка буде доступною цільовій аудиторії. Так, наприклад, 3-місячний курс (12 двогодинних занять в групі з 10-12 осіб) коштує 4200 грн.


Формат навчання може бути різним – від уроків з фінансової грамотності, тренінгів для дітей та підлітків, курсів, квестів, ігор за типом Cash Flow та вебінарів до системної бізнес-освіти, розрахованої на кілька років усвідомленого дорослішання. Програма навчання в MiniBoss Business School розрахована на 8 років навчання і крім теорії та проектної діяльності передбачає сімейні бізнес-тури, майстер-класи від провідних підприємців, форум стартапів і чемпіонати з підприємництва – як частина освітнього процесу.


Youth Flow Academy працює в форматі річного курсу фінансової грамотності, розвитку особистості та мислення (з включеним в нього інтерактивами, екскурсіями на підприємства, та безліччю ігр-симуляцій для тренування практичних навичок в дитини).


В MBA Kids International є як довгострокові річні програми – проектно-орієнтовані, протягом яких тренується комплекс навичок і освоюються знання з підприємницької діяльності, так і короткострокові інтенсивні курси, покликані прокачати якийсь один skill – тайм-менеджмент, лідерство, фінансову грамотність, навик публічних виступів тощо. Передбачено бізнес-тури, в яких підлітки знайомляться з бізнес-культурами інших країн, що стає потужним поштовхом для пошуку своєї справи.


Start Now починалася з однієї програми, яка об'єднувала в собі не тільки бізнес-тематику, а й основи ораторського майстерності, роботу в команді та інші soft-skills. Пізніше ця програма стала основою для спеціалізованих бізнес-курсів школи: «Маркетинг, PR», «Фінанси і менеджмент», «Стартап лабораторія» та ін. Програми Start Now проходять в офлайн-форматі у вигляді тренінгів, в ході яких підлітки створюють проекти і бренди, розробляють рекламу, проводять прес-конференції. «Багато хлопців, які пройшли наші бізнес-курси, продовжують вивчення маркетингу, фінансів, економіки у вишах України і за кордоном, деякі використовують отримані знання для допомоги в сімейному бізнесі, засновують власні проекти. У докарантинні часи Start Now регулярно проводила для підлітків бізнес-клуби – зустрічі з менеджерами та підприємцями з різних сфер.


Клієнтів даних шкіл в цьому році хвилює, чи зможуть провайдери перейти в онлайн при оголошенні жорсткого карантину. Але для 

сучасних дітей гаджети – невід'ємна частина їхнього життя, а доступ до мережі – базова потреба. Досвід карантину продемонстрував усьому світові переваги і недоліки онлайн-навчання. І якщо хтось і не готовий до зміни парадигми навчання, то це дорослі, вважає Микола Доріченко, засновник школи лідерства MBA Kids International.


За словами Ірини Мельниченко, засновниці Youth Flow Academy, заняття в онлайн-режимі показали високий ефект за рахунок гейміфікації та залучення учнів у створення заняття. Вона підкреслила, що «Дистанційка неефективна для молодших школярів, оскільки їм ще потрібен супрвід дорослих. Пам'ятаючи про важливість реалізувати якісний продукт, який грунтується на вікових психофізіологічних особливостях дітей та розумінні інструментів, такий формат має слугувати лише тимчасовою альтернативою».


З оголошенням карантину школа MiniBoss Маріанни Луців відразу ж перейшла в онлайн-формат, тому вона з усією впевненістю заявила: «Онлайн працює і дозволяє навчати ефективно. Вміле жонглювання різними інструментами неминуче веде до розвитку адаптивності та гнучкості».

Тетяна Патокова, кажучи про свій досвід в проведенні занять онлайн, зазначила, що вони не тільки успішно закінчили поточні програми, але й стартували дві нові, які й залишаться в онлайн-форматі – «Професії в сфері IT» і «Вчимося писати есе». Але при цьому Тетяна вважає, що онлайн програє офлайну за рахунок відсутності особистого спілкування, яке надзвичайно важливе для програвання бізнес-комунікацій.


Якщо говорити про цільову аудиторію цієї ніші, це успішні батьки дітей і підлітків 6-16 років віком 30-55 років: менеджери, які працюють у великому і середньому бізнесі, приватні підприємці. Це люди з вищою освітою (можливо МБА), які самі усвідомили важливість набуття знань в галузі бізнесу і розвитку бізнес-навичок, з доходом середній плюс, знають ціну грошам і готові вкладати в майбутнє своїх дітей.


Маріанна Луців говорить, що не відчуває конкуренції. Рентабельність на цьому ринку безпосередньо залежить від вже вкладених і тих, що вкладаються, зусиль і не приходить миттєво, запевняє вона: «У цьому бізнесі не можна просто працювати, цим треба жити». Микола Доріченко ж робить акцент на тому, що «досягти рентабельності на ринку дитячих освітніх проектів можна, тільки якщо дати батькам цінність, для них це – динаміка розвитку і результати їхньої дитини. А значить, треба запропонувати такий контент і формат занять, які будуть довго утримувати фокус уваги і демонструвати розвиток».


Ірина Мельниченко вважає ринок послуг бізнес-освіти для дітей дуже перспективним і попереджає про те, що в зв'язку з цим з'явилися освітні заклади, «які, маючи на меті заробити грошей, не ускладнюють себе питаннями якості». Тетяна Патокова зауважила, що «бізнес низькорентабельний, але дуже цікавий і надихаючий: «Коли наші випускники приходять до нас через кілька років і розповідають про свої досягнення, ми розуміємо, що працювали не даремно. Це цінність, яка не переводиться в грошовий еквівалент». Коли починали, конкуренції практично не було. Зараз шкіл, які пропонують бізнес-освіту для дітей і підлітків, чимало, каже вона. «Упевнена, цей сегмент ринку буде продовжувати розвиватися. Зараз багато альтернативних приватних шкіл вводять бізнес-курси до своєї програми, і це дуже правильно», – вважає Тетяна. Ірина Мельниченко про рентабельність бізнесу сказала, що «організація операційної складової окупиться в перші 9-11 місяців роботи. Але це без маркетингу».


Що стосується стартового капіталу, то, за словами Миколи Доріченка, коли його команда працює за франшизою з партнерами, то бюджет (паушальний платіж, перші капітальні вкладення, гонорари персоналу тощо) стартує від $25-30 тис. Маріанна Луців підкреслила, що середній бюджет буде суттєво відрізнятися залежно від формату, який Ви оберете для школи, будете працювати самі чи за франшизою. Для системного бізнесу (в бізнес-школі MiniBoss програма розрахована на 8 років. - Ред) знадобляться «десятки тисяч доларів» на початковому етапі. Тетяна Патокова починала свою Start Now без інвестицій, орендувала приміщення для занять на погодинній основі, збирала учнів через оголошення в інтернеті. Зі зростанням конкуренції, цін на інтернет-рекламу початковий бюджет для старту все-таки потрібен, але він може бути досить скромним, якщо не робити відразу багато помилок, зазначила вона.


Найкращим каналом залучення клієнтів для цього бізнесу служить «сарафанне радіо», оскільки до вибору додаткової освіти своїх дітей батьки підходять виважено. Маріанна Луців помітила, що велика частина нових студентів MiniBoss Business School вже чули про успіхи однолітків, які відвідують школу, а батьки чули про школу від батьків студентів, і це, за її словами, «зайвий раз доводить, що органічне зростання - ознака правильних системних дій». Але без грамотно таргетованого маркетинг-міксу теж не обійтися, каже Микола Доріченко: «Ми використовуємо стандартний набір інструментів: digital, радіо, outdoor - це дозволяє сформувати обізнаність, викликати зацікавленість і перетворити зацікавлену людину в клієнта». Маріанна Луців до цього міксу додала присутність «на практично всіх профільних платформах і виставках».