Електрокаром по бездоріжжю #3 | Raiffeisen Bank Aval Електрокаром по бездоріжжю #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Електрокаром по бездоріжжю #13 | Raiffeisen Bank Aval Електрокаром по бездоріжжю #14 | Raiffeisen Bank Aval Електрокаром по бездоріжжю #15 | Raiffeisen Bank Aval Електрокаром по бездоріжжю #16 | Raiffeisen Bank Aval Електрокаром по бездоріжжю #17 | Raiffeisen Bank Aval Електрокаром по бездоріжжю #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
17 Липня 2019

Електрокаром по бездоріжжю

До 2040 року, за даними Bloomberg New Energy Finance, електромобілі настільки міцно закріпляться на ринку, що складуть не менше 54% від кількості всіх авто, які будуть продаватися у світі.

Електрокари – це світовий тренд. Їхні продажі зростають, інфраструктура розвивається – останніми роками в Європі частота розміщення електрозарядних станцій на трасах склала 1 станція на 40 км, що перевищує рекомендовані 1 станція на 65 км. А на одну таку «заправку» припадає близько 6 транспортних засобів при рекомендованих 10. У Норвегії частка електромобілів (і гібридів) в продажах нових авто сягає вже 40%, в Ісландії – 12%, в Швеції – 6%, у Китаї – 2,2%, в США – 1,2%. А от у Німеччині програма стимулювання продажів електромобілів провалилася. Попри належну покупцеві премію в 4000 євро при придбанні електромобіля, замість запланованих 300 тис. електрокарів за минулий рік їх продали менше 45 тис. А як же справи в Україні, яка в 2016 та 2017 роках потрапляла до десятки країн, де ринок електромобілів розвивається найшвидшими темпами?

Законодавче послаблення

З 1 січня 2018 року на імпорт нових і старих електромобілів в Україні був встановлений спеціальний безподатковий режим. Електрокари стали ввозити до нас з-за кордону без сплати акцизу і податку на додану вартість. Мито на них скасували ще з 1 січня 2017 року, тому імпорт авто з електричними двигунами тепер взагалі не обкладається жодними податками. Залишився тільки податок при першій реєстрації. Метою такого «зеленого коридору» було стимулювання продажу електричних транспортних засобів у нас в країні. І це в середньому дозволило знизити ціни на електромобілі приблизно на 17%. В реальності зниження цін у багатьох випадках було навіть більшим.

Минулого року було продано 617 нових електромобілів, з яких 8 уже були комерційними (клас LCV). Для розуміння – це всього лише 0,8% вітчизняного автомобільного ринку, в 2017-му – 0,45%. Що стосується старих електромобілів, то їх продажі в минулому році також збільшилися. У 2018-му у нас реалізували 5006 старих електромобілів. Це у 8 разів більше, ніж нових, і це – майже на 100% більше, ніж у 2017 році. З них – 4666 легкових і 339 комерційних. Але це всього лише 3,4% від ринку б/у автомобілів, а було 3%. Загалом же електрокари складають близько 5% ринку авто, і цей показник дуже низький у порівнянні з іншими країнами.

Завдяки зниженню вікового порогу асортимент дещо «постарів». Ще на початку другого півріччя 2018-го співвідношення нових і старих електромобілів, які були реалізовані на українському ринку, становило 8,72% і 91,28% відповідно. У порівнянні з 2017-м відсоток нових електрокарів став менше. У 2017-му співвідношення було 12,5% і 87,5%. За підсумками 2018 року частка нових електромобілів трохи зросла. Тепер – 11% і 89%. Але це все одно менше, ніж в 2017-му, коли електрокари не мали таких ідеальних податкових умов, як зараз. Ще один цікавий факт: в п'ятірці найпопулярніших нових електромобілів – дві моделі неофіційних. Сама п'ятірка виглядає так: BMW i3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Tesla Model X, KIA Soul. Однак зростання ринку стає помітним, якщо брати довший період. За 3 роки – тобто від 2015-го – кількість електроавтівок зросла більш ніж на 1500 відсотків! Не в останню чергу завдяки нульовим ставкам розмитнення.

Однак обсяги продажів комерційних авто зросли аж у 8 разів. Можна сказати, що трендом 2018 року стало зростання продажів вантажних електромобілів. Серед моделей старих легкових електрокарів, як і в 2017-му, лідирує Nissan Leaf. На друге місце вирвався комерційний Renault Kangoo ZE. Третя позиція – у BMW i3, четверта – у Tesla Model S, п'ята – у Mercedes-Benz B-Class EV. З іншого боку, зростає парк комерційних електрокарів. Компанії самі зробили для себе зарядки на корпоративних паркінгах і запускають електромобілі міськими маршрутами. Економія очевидна: більше ніхто не зливає паливо і не відхиляється від маршруту. Та й сервісне обслуговування у електромобілів простіше. Тому в 2019 році можна очікувати ще більшого зростання комерційних електричних парків.

В чому проблема?

Як бачимо, українські автомобілісти не поспішають масово пересідати на електрокари, навіть якщо їх взагалі звільнити від усіх податків. Серед основних причин – від самого початку висока вартість електроавтівок, яка не витримує жодного порівняння з «евробляхами». Сертифіковане сервісне обслуговування сьогодні доступне далеко не всім власникам електромобілів. Наприклад, Nissan Leaf, найпопулярніший наразі в Україні електрокар, до сих пір не має відповідних СТО. Все тому, що машина офіційно в Україні не продається, її завозять переважно потриманою. Експерти кажуть, що це через те, що Nissan поки не готовий розвивати відповідну інфраструктуру.

Поки що електрокари вважаються автомобілями переважно для поїздок у межах міста. Ємність акумуляторів не дозволяє власникам новинок виїжджати далеко від домівки, а заправок на міжміських шосе ще катастрофічно мало. Звичайно, знайти звичайну розетку можна і на бензинових АЗС, і в придорожніх кафе. Ось тільки час заряджання автомобіля в такому випадку складе 8-10 годин. Але, як каже гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко, поява спеціалізованих зарядних станцій на українських дорогах – лише питання часу. Бізнесу тільки потрібно дочекатися, коли в країні з'явиться критична маса власників таких авто.

«Що більше буде електрокарів, то буде більше бізнесменів, охочих поставити електрозарядну станцію. В основному наразі купують електрокари люди, у яких вже є автомобіль для поїздок по Україні, та ті, у кого як мінімум є гараж, щоб на ніч поставити авто на зарядку, або які живуть у приватних будинках», – зазначає Назаренко.

Саме організацію «цивілізованої» зарядки в спальних районах вважає основним завданням сьогодні Назар Шимоне-Давида, співзасновник Tesla Club і стартапу Go To-U. «Важливе питання – вирішити проблему відсутності зарядних станцій вночі в спальних районах», – вважає підприємець. Втім, підкреслює, що це питання актуальне не тільки для України. «Це може виглядати смішно, але навіть в Європі поширена практика, коли з вікна викидають подовжувач, щоб заряджати автомобіль», – розповідає Шимоне-Давида.

Що робити?

Позначилася на популярності таких автівок і відсутність розвиненої мережі зарядних станцій. Крім того, практично зник ще один стимул – безкоштовна зарядка електрокарів. А на готельних зарядних станціях анонсували вже такий тариф, що зникає взагалі економічний сенс в експлуатації електрокара. Однак у цьому сегменті намітився найдинамічніший рух.

Платні станції починають поступово користуватися попитом. Важливість їх встановлення поступово визнають в великих мережах АЗС. Наприклад, на початку 2018 року зарядки Fast Charger, здатні за півгодини зарядити літій-іонний акумулятор на 80%, почали активно встановлювати в SOCAR. За підрахунками компанії, тільки за перший квартал року попит на них зріс на 50%.

«Це звичайне явище, коли наш клієнт йде випити кави або перекусити донер-кебаб, а за цей час його електрокар вже «підкріпився». До того ж такі станції забезпечують більш безпечний процес зарядки», – говорить директор роздрібного напрямку SOCAR-Україна Ігор Орлов. Зараз такі зарядки діють у Києві та Київській, Львівській і Одеській областях.

Існують вже і окремі мережі електрозаправок. Наприклад, в Україні ще в 2015 році почали відкриватися станції стартап-мережі ТОКА. Сьогодні їх 40 по Києву, 26 в Одесі, 2 у Львові і по одній – в Тернополі та Ужгороді. Мережу швидкісних зарядних станцій для електромобілів під брендом STRUM запустили і в ДТЕК. Наразі більше 10 таких станцій працюють у Києві. Тут 15-20-хвилинна зарядка авто забезпечить 50-100 км пробігу. А зарядки для заміських поїздок вже пропонують всі великі АЗС-бренди України.

Водночас інфраструктурі та її розвиткові має сприяти і загальнодержавна політика. І її наразі активно просуває головна автомобілебудівна компанія країни – корпорація «Богдан моторз». Тут вже заявили, що Україна має перспективи для виробництва власних електрокарів, а завдяки своїм природним ресурсам та підприємствам може очолити список лідерів в цій галузі автомобілебудування. «Україна має багаті родовища літію і кобальту. У Міністерстві інфраструктури вважають, що це може їй дозволити стати світовим центром з виробництва літієвих батарей і електрокарів. «Богдан», своєю чергою, підтримує розвиток «зеленого» машинобудування, оскільки це залучить нові інвестиції і позитивно вплине як на економіку країни, так і на стан довкілля», – заявили в прес-службі компанії.

Підтримують наміри «Богдана» освоїти цей напрямок і в уряді. За словами глави Міністерства інфраструктури Володимира Омеляна, наразі необхідно, щоб Верховна Рада підтримала законопроект щодо 5-річної стратегії виробництва електрокарів в Україні. Це відкриє шлях створення десятків тисяч нових високооплачуваних робочих місць.

Європейський спад

Але відносно «слабкі» результати стимулювання ринку електромобілів спостерігаються не тільки у нас. В Європі все більше говорять про те, що терміни повного переходу на електрокари непогано б підкоригувати. Або, інакше кажучи, – пересунути. Європейська асоціація автомобільних виробників (ACEA) попереджає, що серйозна нестача і незбалансований розподіл пунктів зарядки не стимулюють споживачів купувати електромобілі. Сьогодні в ЄС є близько 100 000 пунктів зарядки для електричних транспортних засобів. А до 2025 року їх буде потрібно щонайменше 2 млн одиниць, згідно з найбільш стриманими оцінками Європейської комісії. Це означає, що протягом найближчих 7 років має бути як мінімум двадцятикратне збільшення числа зарядних станцій – попри те, що зараз їх начебто достатньо. Ба більше, результати недавнього дослідження ACEA показують, що з усіх пунктів зарядки, існуючих в ЄС сьогодні, 76% зосереджені всього в чотирьох країнах, які охоплюють тільки 27% загальної площі ЄС (Нідерланди, Німеччина, Франція і Великобританія). А наприклад така величезна країна, як Румунія, налічує лише 114 пунктів зарядки, або 0,1% від загального обсягу ЄС.