Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності #3 | Raiffeisen Bank Aval Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності #13 | Raiffeisen Bank Aval Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності #14 | Raiffeisen Bank Aval Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності #15 | Raiffeisen Bank Aval Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності #16 | Raiffeisen Bank Aval Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності #17 | Raiffeisen Bank Aval Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
22 Лютого 2021

Як планувати розвиток бізнесу в період невизначеності

В часи невизначеності потрібно більш виважено підходити до планування в бізнесі. Що слід враховувати, розповідає співзасновниця консалтингової компанії «Якість Гарантовано» Ксенія Шишенок. 


Пандемія COVID-19 внесла зміни в споживацьку поведінку. Перш за все відбулося падіння загального споживання, спричинене локдауном. Закриття більшості роздрібних мереж, зокрема й середніх та дрібних магазинів, призвело до різкого зниження продажів.


Ключові тенденції

За даними консалтингової компанії Retail & Development, зниження товарообігу українських супермаркетів і мереж коливалося на «мінус» 15-70% залежно від місця розташування торгівельної площі. На АЗС – до «мінус» 30-50%. Поточні витрати 80% громадян зросли, насамперед, на продукти харчування, що було спричинене карантинними обмеженнями та зростанням потреби готувати й харчуватися вдома.

З огляду на це, можна зробити висновки, що ринку характерні наступні ознаки:

Споживачі почали більше купувати товарів онлайн.

У зв’язку із закриттям або оптимізацією підприємств на ринку з’явилося більше вільних орендних площ.

Під час пандемії, невизначеності та панічних настроїв серед споживачів спостерігалася економія коштів, відкладання покупки товарів і послуг не першої необхідності.

Падіння попиту на «кінцевий продукт» позначається на всьому ланцюжку. Якщо не продаються певні товари, то постачальники не отримують замовлень і, в свою чергу, закуповують менше комплектуючих і сировини.

Скорочення робочих місць призводить до зниження купівельної спроможності.

Втрата купівельної спроможності ще більше загострює економічний стан.

Зміни в способі життя споживачів активують нові ринки, а отже, й можливості.

1. Бажання користувачів менше часу проводити за приготуванням їжі. Помітно збільшилося кількість сервісів, які пропонують споживачам доставку вже готових страв, напівфабрикатів або наборів для приготування страв за рецептом.

2. Робота з дому змушує продумувати зони для роботи, навчання, спорту. Цим трендом вже почали користуватися меблеві компанії та виводити на ринок багатофункціональні меблі з ергономічним конструюванням.

3. Мода та стиль. Збільшився попит на домашній і зручний одяг, але такий, в якому можна показатися онлайн.

4. Безпека на різних рівнях і сферах. Споживач дбає про своє здоров’я та здоров’я своїх близьких різними способами: від вітамінів до вибору житла за містом. Більшим попитом стали користуватися засоби забезпечення безпеки житла та комерції: санітайзери, відеокамери, охорона тощо.


Плануймо правильно

Плануванням не можна нехтувати під час будь-якої кризи. Передусім потрібно переглянути стратегічні цілі компанії та визначити актуальність головного продукту. Найімовірніше однозначно доведеться внести зміни в попередній план. Щоб спланувати наступні кроки, потрібно відслідковувати дані не тільки у своїй галузі, але й загальні тренди. З цим може допомогти фахівець з бізнес-планування, адже у аналітиків більше даних щодо різних сфер ринків. Далі слід звернути увагу на короткострокове планування – плануйте вперед на 3 місяці.

На що варто звернути увагу:

1. Від яких партнерів залежить ваша компанія. Що відбувається на їхньому ринку, чи не буде перешкод з доставкою сировини або навпаки – вашого товару до партнерської мережі.

2. Що може вплинути на логістику та кінцеву вартість вашого товару: курс валюти, вартість перевозки, збільшення тарифів, збільшення митних зборів.

3. Які ще послуги може надавати наша компанія.

4. В якій формі існує головний продукт компанії. Наприклад, для масажного кабінету форма послуги – це сам сеанс масажу.

5. Які продукти можна запустити на базі вже існуючих ресурсів та знань. Повертаючись до прикладу з масажним кабінетом, можна зробити відеокурс масажу, розробити майстер-класи.

6. Які інновації можна впровадити для зменшення витрат компанії. Це може бути час на виробництво, час на навчання персоналу тощо. Можливо, щось можна автоматизувати, винести на аутсорс або перенести виробничу частину в більш дешеве приміщення.

7. Під які сегменти ринку можна розробити продукт або послугу.

Навіть великі компанії підлаштовуються під споживачів та існуючі тренди. До прикладу, низка великих автомобільних концернів запускає власні послуги передачі автомобілів користувачам без їх придбання у власність. Цей сервіс називають «автомобілями за підпискою».


Нові правила

Якщо говорити про планування в період криз, які були раніше, та в часи коронакризи, то варто розуміти, що зараз воно відрізняється тим, що компаніям потрібно адаптуватися під світові тренди, які «запровадила» пандемія. Тобто це не просто фінансова або виробнича криза, це глобальна зміна поведінки споживача, яка відображається на всьому ланцюгу виробництва. Тому планування в таких умовах в деяких бізнесах передбачає зміну насамперед в бізнес-моделі компанії, автоматизацію виробництва, оптимізацію витрат.

Зараз час можливостей, зокрема й для малого бізнесу. Жодна криза не може «вбити» ринок, оскільки, щоб це зробити, потрібно «вбити» конкретну потребу. Але цього не відбувається, бо всім потрібно харчуватися, одягатися, розважатися, переміщуватися, відпочивати тощо. Отже, потреби користувачів залишаються такими ж, змінюється тільки підхід до їх закриття. Наприклад, концерти були переміщені в онлайн, магазини речей перетворюються на сервіси оренди, доставку їжі можна замовити через мобільний додаток, освіту отримати дистанційно.

Коронакриза – не вирок для бізнесу. Навіть у такий непростий час можна не лише триматися на плаву, але й наростити продажі. Для цього слід:

1. Слідкувати за розвитком ринку та поведінкою споживача. Наприклад, під час епідемії поліграфії, які вчасно зорієнтувалися на споживача, змогли отримати більше замовлення. Якщо раніше була орієнтація на івент-агентства, які друкували поліграфію для подій, то під час епідемії більший відсоток замовлень – це упаковка та наліпки.

2. Впроваджувати інновації. Наприклад, за цей рік збільшилася кількість мобільних застосунків та чат-ботів у психології. Про що це свідчить? Більша частина людей не може собі дозволити звернутися до психолога, з іншого боку, у них є висока потреба у покращенні свого психологічного стану. Отже, розробка такого мобільного застосунку – дуже актуальна тема.

3. Вихід на нові ринки.

4. Диверсифікація (розширення асортименту, галузі діяльності).

5. Звернути увагу на ті ринки, які зараз зростають: медицина, освіта, сервіси, що підвищують ефективність роботи, доставка товарів харчування, кулінарія та напівфабрикати, локальний туризм з комплексом відновлення, спорт та інші галузі.

Отже, сьогодні нам доводиться розвивати бізнес в непростий та водночас цікавий час. Він дає можливість знайти нові ніші та зони зростання. Головне – все чітко та правильно спланувати.