Бізнес з ароматом, що бадьорить #3 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес з ароматом, що бадьорить #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Бізнес з ароматом, що бадьорить #13 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес з ароматом, що бадьорить #14 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес з ароматом, що бадьорить #15 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес з ароматом, що бадьорить #16 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес з ароматом, що бадьорить #17 | Raiffeisen Bank Aval Бізнес з ароматом, що бадьорить #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
07 Жовтня 2019

Бізнес з ароматом, що бадьорить

Компанія Fresh Black - лідер в сегменті свіжого обсмажування кави в Україні. Цей бренд знають у багатьох хороших ресторанах і кав'ярнях країни. Гості приходять випити смачної кави і подивитися на процес обсмажування в кафе Black, а бажаючі дізнатися про каву більше або зробити її своєю професією - на курси і майстер-класи в Black Coffee School. Як вдалося побудувати цей ароматний бізнес, розповів його засновник Віктор Шраменко.

Усі ці напрямки кавової діяльності зосереджені під дахом Fresh Black coffee center в Києві на Арт-Заводі «Платформа» - там же й відкрите виробництво з трьома ростерами різного об'єму.

Основний вид діяльності цієї групи компаній - виробництво і продаж кави під брендом Fresh Black. Компанія сама закуповує сировину - зелену каву у постачальників з різних країн, обсмажує, фасує, здійснює доставку. Крім того, Black - офіційний представник кількох відомих брендів італійських кавових машин в Україні - Faema, Casadio. Компанія постачає і обслуговує це обладнання, надаючи сервісні послуги. Ще один напрямок - консалтингові послуги для кавового бізнесу. Також починають експортувати продукцію на зарубіжні ринки.

Історія підприємництва у київського одесита Віктора Шраменка триває вже понад десять років. «Бізнесом я пробував займатися зі шкільних років, але не завжди успішно. Працював і за наймом, пройшов шлях до корпоративного менеджера в компанії, яка продавала склопакети для віконних компаній. Це був хороший досвід, але я хотів рухатися далі - завжди мріяв про власний бізнес. Справу свого життя знайшов випадково. Я любив приїжджати до монументу «Батьківщина-мати», дивитися на місто і пити каву. Тоді вона ніде поблизу не продавався, доводилося купувати в найближчому «МакДональдсі». Але по дорозі кава швидко остигала... І мені спала на думку ідея - поставити в багажник свого авто кава-машину, щоб готувати хорошу каву в будь-якому місці. Зробити це виявилося непросто. Я півроку шукав рішення, розробляв інженерну систему, щоб апаратура працювала автономно і безпечно. Нарешті за допомоги цієї системи переобладнав автомобіль, і з'явилася одна з перших мобільних кав'ярень в Україні», - розповідає співрозмовник.

Працювати на винайденій автокав'ярні у Віктора не вийшло. Він зіткнувся з «правилами» вуличного бізнесу, постійним тиском. Після кількох неприємних інцидентів кав'ярню Шраменко продав. На подив - легко і швидко. Схожа історія була і з другою. На третій підприємець-початківець зрозумів, що не продавати каву з коліс, а робити такі машини - і є його бізнес. Він знайшов партнерів, підприємці організували невелике виробництво, яке займалося переобладнанням автомобілів. Компанія поступово розширювалася, і незабаром Києвом їздило кілька сотень машин з їхнім логотипом. «Тих, кому ми їх продавали, цікавило також, де придбати каву і супутні товари», - згадує підприємець.

Паралельно Віктор з партнерами запустив мережу мобільних кав'ярень в Одесі.

«З кавою я завжди працював з великим натхненням: мені подобалося змішувати сорти, робити бленди, добиватися комплексних і цікавих смаків... Я хотів донести до кінцевих споживачів свій погляд на продукт. Результат сподобався і покупцям машин, і споживачам».

Секрет успіху кожного бізнесмена - багато мріяти, не боятися, йти вперед і будувати.

У 2014 році молоду компанію підкосила нова криза, на тлі якої відбулася різка девальвація (а кава - виключно імпортний продукт). «Прийшов момент, коли ми розрахувалися з усіма контрагентами і компанія обнулилася. Так я почав будувати новий бізнес», - згадує бізнесмен-романтик.

Криза змусила рестораторів більш ретельно підходити до вибору постачальників. Це, за словами Віктора Шраменка, і послужило поштовхом до розвитку бізнесу: «Ми часто стикалися з тим, що якість кави в ресторанах залишала бажати кращого, і захотіли це виправити. Тож запропонували хорошу ціну, якісне зерно, свіже обсмажування, сервіс і навчання. Спрацювало. Відтоді розпочався зовсім новий етап. Ми наступили на всі можливі граблі, але розібралися в нюансах і тепер розуміємо, як цей бізнес вести».

Компанія сконцентрувалася на основному продукті і постійно його вдосконалювала, допрацьовувала, робила кращим на ринку. Спершу ґрунтувалися на своїх смакових уподобаннях. Потім орієнтувалися на споживача, проводили дегустації, фокус-групи. Наразі роботу з клієнтом будують навпаки: не питають, а пропонують. У філософії компанії - підвищувати культуру споживання кави, вчити людей експериментувати, розкривати нестандартні смаки. За два роки інтенсивної роботи компанії вдалося багато чого:

5% поставок на b2b ринку кави здійснює Black

До 70 тонн продукту виробляє і продає компанія протягом місяця

Компанія входить в ТОП-10 обсмажувачів з 1500 в Україні

За рахунок чого це відбулося? «Ми будуємо партнерство з клієнтами за принципом win-win, несемо додаткову цінність, - відповідає на це питання Віктор Шраменко. - Приходимо до ресторану і пропонуємо не просто купити хорошу каву, але й одразу рішення бізнес-завдання: продукт, обладнання для його приготування, сервісне обслуговування, навчання, консалтинг. Вивчаємо роботу клієнта і даємо поради - що можна зробити краще, щоб збільшити продажі. Крім самого продукту - кави і устаткування, - клієнт отримує комплекс послуг. У підсумку наша компанія отримує постійного, стабільного партнера, а ресторан - відчутне зростання прибутку за цим напрямком, в середньому на 25%».

Такий підхід ефективний, хоча й складний. Потрібно донести клієнту переваги цього комплексу, його вигоди. Але в результаті формується база постійних, лояльних клієнтів з угодами від року і довше. Найбільш охоче на стратегічне співробітництво йдуть готелі, ресторани і кафе преміум-сегмента, мережеві кав'ярні - заклади, де важливим є постійний рівень якості та підтримання стабільної роботи на високих оборотах.

Експорт - новий перспективний напрямок, на якому починає себе шукати Fresh Black. Налагодити збут допомагають галузеві фестивалі та виставки: представники компанії цього року брали участь у виставках в Лондоні та Берліні (London Coffee Festival, World of Coffee Berlin), збираються на Milan Coffee Festival у листопаді. Там виставляється бренд Black, співробітники презентують компанію і товар, спілкуються з потенційними замовниками. А головне, вивчають тренди, смаки і очікування іноземного споживача. Завдяки такій роботі вже є невеликі поставки до Китаю, Катару, Грузії, Румунії, Польщі. Це партії від 100 до 500 кілограм.

Однак експортувати каву складно з огляду на тривалу процедуру поставок, проходження української митниці. Не всі за кордоном готові чекати поставку тиждень-два. «Ми знайшли рішення і не менш амбітний план - хочемо відкрити філію в ЄС: так буде простіше працювати, шукати нових клієнтів і розвиватися далі. Будемо будувати таку модель, за якої вийде працювати і з дистриб'юторами, і з закладами безпосередньо», - розповідає підприємець. Маркетингові інструменти, які застосовує компанія, в основному націлені на прямі продажі в сегменті HoReCa і дистриб'юторам (b2b), а комунікація з ринком кінцевих споживачів йде через сайт fresh.black і соцмережі (Facebook, Instagram). У роздробі кава представлена в мережах Novus, WineTime та «Епіцентр».

Компанія бере участь у фестивалях Вуличного Їжі на Арт-Заводі «Платформа», благодійної барахолці «Кураж Базар», на фуд-кортах різних заходів і концертах, профільних виставках.

В основі політики по персоналу - підбір людей з високим ступенем залученості та їхній розвиток всередині компанії, постійне навчання і просування. «Навіть лінійний менеджер може управляти компанією. Спочатку доручаємо керувати мікропроектами, але з максимальною відповідальністю. Якщо у нього виходить, переходимо на наступний рівень. В результаті офіціант може стати керівником кафе, фасувальник - менеджером виробництва, менеджер відділу продажів - очолити напрям. Це - ті шанси, які люди цінують.

Кожен співробітник має можливість вибирати собі проект і його розвивати, впливати на глобальні рішення. Проекти - це виробництво, продажі, школа, кафе, сервіс, логістика, експорт - всі напрямки діяльності. Для більш ефективної роботи частина колективу у найближчому майбутньому буде навчатися на курсах проект-менеджменту. Адже компанія динамічно зростає, напрямків і проектів стає більше, і настає час застосовувати ефективні практики.

Формула успіху від Віктора Шраменка:

Потрібно будувати такий бізнес, який ти любиш і в який будеш вкладати весь свій час. Вибирати той продукт, який підвищуватиме рівень і якість життя людей.

Залучення, натхнення, амбіції і азарт в роботі - це ті якості, за якими потрібно вибирати нових співробітників. Перше правило роботи – займайся тим, що ти можеш робити чесно і краще за всіх, прагни більшого.

Потрібно вміти нести відповідальність. Це стосується і якості, і термінів, і сервісів. Якщо трапляється якась помилка або проблема, це наша проблема, і ми повинні її виправити так, щоб вона не ставала проблемою клієнта.

Забезпечуйте і контролюйте якість по всьому виробничому ланцюжку, від вхідної сировини до постпродажного сервісу.

Про партнерство з банком:

Ми користуємося зарплатним проектом, розрахунково-касовими, валютними операціями - досить широкий перелік. Райффайзен Банк Аваль минулого року відкрив нам кредитну лінію. Нас вона тоді дуже підтримала. Ми змогли придбати нове обладнання і почали закуповувати зелену каву за прямими контрактами, таким чином розширивши асортимент. За рік збільшили обсяг виробництва і продажів утричі. Наразі думаємо над оформленням овердрафту. Обслуговування відмінне, всі питання легко вирішуються.